Frankrig-Korsika
2.etape
Carcassonne - Marseille

Lagrasse
Det bli'r nogle dage med det ene gensyn efter det andet. Vi var jo her forbi på vores lange cykletur og har glædet os til igen at smage vinene fra corbiere, som vi syntes var rigtig gode.
I Lagrasse bor vi igen på en campingplads vi "kender", men du milde, hvor tingene ændrer sig på bare syv år! Men byen er simpelthen yndig, og ser rigtig fransk ud.
Det tog os 10 dage at køre de 511km. vi brugte for at nå Marseille. Du kan trykke på kortet for at se ruten.

Ruten vi følger
fører os gennem De store vindistrikter i Languedoc, og det er netop mens vi kører her, at vindruerne bli'r høstet.
Det foregår mest med store maskiner, men vi ser da osse marker, hvor druerne bli'r håndplukkede.
Vi kører over floder, langs med floder, igennem den ene gorges efter den anden, her møder vi gorges de c'herault, der var utrolig flot.

la grasse
marseille

Vi har været på farten 1 måned.
Campingpladserne er ved at lukke for i år, så vi må se at komme over på Korsika, der regner vi med sæsonen er lidt længere, men det varer nogle dage endnu.

Grotter.
En af vores planer er at komme ned og se nogle af de grotter, som ligger her. Vi troede det var grotter med tegninger fra de første mennesker, men der havde vi taget fejl, grotterne her var sore drypstenshuler, og de var meget imponerende.

Boule
Er der virkelig noget franskmændene går op i, så er det de daglige bouleturneringer, som foregår alle vegne, bare der er en smule grus, og de hygger sig.
Rohne
Jeg var jo helt grebet da vi første gang så den store Rohne-flod, som er imponerende og når ens verdensbilled har rødder ved mølleåen, er det stort.
Tarascon
Vi boede et par dage i Tarascon ved bredden af rohne. Det var rigtig skønt og så var det osse tid til at besøge frisøren, som nærmest skalperede os!

Vindruerne
blev vi nødt til at smage, direkte fra klaserne, så når vi følte vi var tilstrækkelig alene, så sprang jeg af cyklen og skar de største drueklaser af vinstokkene og fyldte cykeltaskerne helt op med dagens rov!
Der var masser af druer til salg hos grønthandlerne, men dem vi selv plukkede havde bare en helt anden, fantastisk smag.

Fredag den 5.9.2003 Cap Couronne - Marseille

Cyklisternes indtog i Marseille.

Vi havde forestillet os dagens tur, som en lille nem vej ind til Marseille, men der tog vi gruelig fejl!
For det første begyndte det at regne lige da vi skulle starte, og da vi endelig kom ud på ruten, var det bakke op og bakke ned, hele vejen til Marsille, og Kirstens drømme om en badetur i Middelhavet var helt uden for rækkevidde.
Da vi nåede det første skilt, der viste, at nu var vi i Marseille, havde vi kørt 28 km.
Efter skiltet har vi så kørt 10 km langs kajerne på den ene side af os, og motorvejen på den anden, og det var med at holde tungen lige i munden, og holde os til vejen langs kajerne, så vi ikke enten røg i vandet eller ind på en af motorvejsindkørslerne.
Marseille er den største by vi nogensinde er kørt ind i.

4.000.000 mennesker bor der i Marseille.

Der var en vild trafik lige ved siden af os på motorvejene.
Det blev heldigvis ikke det skrækkelige indtog i byen, som vi havde frygtet, næsten tvært i mod, for den N-vej (hovedvej) vi kom ind af, var på de sidste mange kilometer "ude af drift", eller i det mindste, nok opgivet som hovedvej, for mange år siden, og vejbanen var da osse hullet og ujævn, efter vores system kunne den lige klare en 5'r!
Vi kørte direkte ind til bådene, der skal sejle os til Korsika og købte billetter til på søndag, og nemt fandt vi osse et lummert hotel i sidegaderne, hvor vi kun lige kan holde ud at bo!
Vi badede, fik et hvil og drog ud i byen, hvor det stadig regnede.
Vi har ikke noget bykort over Marseille, så det var lidt på "lykke og fromme" vi vandrede rundt. Alligevel lykkes det da for os at få et vist indtryk og fornemmelse af, hvordan der ser ud i den nærmeste periferi, fra vores hotel.
Aftensmaden fik vi på en Vietnamesisk restaurant. Det var en specielt oplevelse, men lækkert.
Vi havde store kager med hjem til aftenteen.

Tryk her for at se starten af
vores 2 måneders cykeltur

Tryk her for at se fortsættelsen af cykleturen på Korsika.